• Drones

uitleg

Een drone is een onbemand luchtvaartuig. De soort die je wellicht kent, is gemiddeld zo’n 40 bij 40 cm groot. Je bestuurt de drone vanaf een afstandje, bijvoorbeeld vanaf de grond. Drone is het Engelse woord voor een mannetjesbij – wellicht omdat die ook van een afstand worden bestuurd, wellicht vanwege de fysieke gelijkenis.

Steeds regelmatiger komen drones in het nieuws; soms positief, soms negatief: eentje verstoorde het vliegverkeer, een andere beschadigde het dak van een huis of stortte hopeloos neer in het water. Veel mensen zien drones dan ook vooral als een speeltje, een hype. In een aantal gevallen is dat zeker ook het geval.

Toch biedt de drone ongekende mogelijkheden voor onderwijsdoeleinden. De Blended Studio beschikt over een drone en een 3D-camera. Heb je ideeën hoe je drones in jouw onderwijspraktijk zou kunnen gebruiken? Maak dan een afspraak met ons in de Blended Studio.

toepassing

Hoe zorg je dat een drone jouw onderwijs versterkt? Dit zijn enkele invalshoeken:

    • De eenvoudigste toepassing van een drone is de film- of fotofunctie waarmee je overzicht creëert over een gebied, gebouw, schip of situatie. Vanuit de lucht ontstaat een compleet ander perspectief dan vanaf de grond. Denk bijvoorbeeld aan het in kaart brengen van verkeersstromen rond een knooppunt. Ook kunnen zogenaamde aerials gemaakt worden voor promotie- en/of marketingdoeleinden.
    • Je studenten kunnen hun ruimtelijk inzicht vergroten door horizontale afstanden te vergelijken met verticale.
    • Denk ook eens aan civiel-technische toepassingen (met warmtemeters over dijken vliegen, om maar wat te noemen).
    • Engineers kunnen een drone bouwen en samenstellen – een drone is bij uitstek geschikt om met elementen als motoren, zwaartekracht, rotatie, materialen en gewicht te spelen en te sleutelen.
  • Onderwijslab FT

  • Laat de impact onderzoeken die drones kunnen hebben bij logistieke en/of mobiliteitsvraagstukken, bijvoorbeeld in de stadsregio Amsterdam.
  • Met 3D mapping kun je een gebouw “inscannen”, waardoor een 3D-object ontstaat waarmee je onderwerp tot leven komt.

inspiratie

  • Bekijk deze aerial van onze faculteit. Hoe zou jij deze beelden in jouw vak kunnen gebruiken? Welke beelden zou jij willen maken met een drone? Heb je nog andere ideeën gekregen nu je deze aerial hebt bekeken?

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijslab Faculteit Techniek 2019