• Flipping the classroom in een leerlijn

uitleg

  • In de leerlijn Ontwerptools (in het tweede leerjaar van Built Environment) besteden studenten in vier modules aandacht aan een aantal specifieke vaardigheden die je als architectonisch ontwerper moet bezitten.

    Hierbij kun je denken aan vaardigheden als conceptontwikkeling en ontwerppresentatie, maar ook aan de vraag: hoe werkt het proces van ontwerpen nu eigenlijk? Onder andere vanuit die vraag heeft het docententeam de leerlijn herontworpen.

  • HvA Beeldbank (FT)

toepassing

  • HvA Beeldbank (FT)

  • Het docententeam van de leerlijn Ontwerptools wilde alle modules herontwerpen vanuit het concept flipping the classroom. Basiskennis brengen ze nu over door kennisclips en ander materiaal te verplaatsen “buiten de klas”, terwijl de face-to-facetijd op school voortaan wordt gebruikt voor verdieping. Deze verdieping is rijk aangekleed met activerende werkvormen en inzichtelijke, eigen voorbeelden.

    Daarnaast wilden de docenten expliciet aandacht besteden aan een betere aansluiting bij de huidige beroepspraktijk, op het gebied van vormgeven, visualiseren en modelleren. Zij wilden dan ook zelf het goede voorbeeld geven in het herontwerp van de leerlijn en in de ondersteunende documenten (zoals het moduleboek), met nieuwe werkvormen en tooling.

inspiratie

  • De betrokken docenten delen een van de moduleboeken graag ter inspiratie. Let hierbij extra op:

    • de verbinding tussen de contactmomenten “buiten de klas” en “binnen de klas”  binnen het concept flipping the classroom
    • de noodzaak om voorbereid naar de les te komen: op de foto zie je de uitgewerkte thuisopdrachten uitgestald, als start van de les
    • de introductie van noodzakelijke bronnen en links tijdens de eerste bijeenkomst “binnen de klas”
    • het type opdrachten, bedoeld om studenten te activeren en te motiveren
    • de zelfgeproduceerde kennisclips, gecombineerd met video’s van Lynda.com
    • de door docenten geselecteerde voorbeelden, gedeeld via sociale media zoals Pinterest.

    Wij danken Matthijs de Wit en Arjan Poolman-Simons voor de samenwerking en het delen van hun inspirerende voorbeeld.

  • Onderwijslab FT

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijslab Faculteit Techniek 2017