• Inschrijftool op MijnHvA

uitleg

Hoe zorg je ervoor dat je studenten zich inschrijven voor je gastcolleges, werkgroepen, excursies en overige evenementen? Dat kan met papieren inschrijflijsten, maar ook in een Excel overzicht of via MijnHvA.

Een voordeel van de Evenementen app in MijnHvA ten opzichte van de papieren versie is dat je studenten zich altijd en overal kunnen inschrijven, tot de door jou bepaalde inschrijfdatum. Bovendien kunnen studenten niet “rommelen” in het bestand zelf, zoals bij Excel wel mogelijk is. Zowel voor jouzelf als voor je studenten heeft deze app dus voordelen. Natuurlijk kost het je nog steeds tijd om de gegevens in te voeren; je wint vooral tijd in de verwerkingsfase.

toepassing

Om de inschrijftool te activeren neem je contact op met het functioneel beheer. Daarna kun je de app zelf installeren en invullen. We geven hier de belangrijkste stappen weer; er zijn echter meer functies en mogelijkheden met de app die je in overleg met je functioneel beheerder kunt gebruiken.

  • De Evenementen app staat standaard uitgeschakeld. Krijg je een foutmelding? Dan is de app nog niet geactiveerd; een functioneel beheerder kan dit voor je doen.

    Zodra de app geactiveerd is, kun je als volgt aan de slag:

    • Op het studiedeel waar je de inschrijftool wilt gebruiken, ga je naar Instellingen (het tandwiel in de rechterbovenhoek) > Site-instellingen > Siteonderdelen beheren. Zie je deze laatste instelling niet staan, dan moet je ook nog de benodigde machtigingen bij de functioneel beheerder aanvragen.
  • MijnHvA

  • MijnHvA

    • Activeer vervolgens het onderdeel HvA DLWO Inschrijven evenementen. Krijg je daar een foutmelding, dan kun je ook daarvoor terecht bij de functioneel beheerder.

 

 

  •  

    Via Instellingen (het tandwiel in de rechterbovenhoek) > Inhoud van site vind je nu twee lijsten: Evenementen en Evenement cluster. Deze lijsten zijn niet zichtbaar voor je studenten. Daarom maak je hiervoor een aparte pagina aan.

  • MijnHvA

  • MijnHvA

  • Klik nu onder Koptekst op Een webonderdeel toevoegen.

    Kies onder Apps voor 2AT en klik op Toevoegen.

    Je Evenementen app is nu toegevoegd aan de pagina.

  • Klik op het pijltje rechts van Alle evenementen om de titel indien gewenst aan te passen, en kies voor Webonderdeel bewerken > Vormgeving > Titel.

    Geef de door jou gewenste titel (bijvoorbeeld “Gastcolleges”) en klik op OK.

    Kies voor Opslaan om je wijzigingen in de pagina zichtbaar te maken.

  • MijnHvA

  • MijnHvA

  • Vervolgens maak je de evenementen zelf aan. Houd er rekening mee dat je lijst wordt geordend op volgorde van aanmaken.

    Ga naar Alle site-inhoud en klik op de app Evenementen.

    Klik op Nieuw item toevoegen en vul de benodigde gegevens in van je evenement.

Het type evenementen is een verplicht veld, maar het maakt in principe niet uit wat je kiest. Wil je echter diverse soorten evenementen aanbieden (excursie, gastcollege…), neem dan even contact op met het functioneel beheer.

We raden je aan om Bevestiging voor inschrijving uit te vinken; de inschrijver ontvangt een leeg mailtje dat wellicht meer verwarring dan bevestiging oplevert.

Bij Doelgroep kun je bijvoorbeeld Bezoekers invullen; dan hebben je studenten automatisch toegang.

Klik op Opslaan & Publiceren.

Je evenement wordt nu op je nieuw aangemaakte pagina getoond; daarnaar heb je immers een koppeling gemaakt.

  • Om het aantal evenementen te beperken waarvoor een student zich mag inschrijven – bijvoorbeeld om ze maar één van de twee mogen bijwonen – maak je een cluster aan:

    • Ga naar Alle site-inhoud.
    • Kies voor Evenementen cluster.
    • Klik in het tabblad op Items > Nieuw item > Evenement cluster.
  • MijnHvA

  • MijnHvA

  • Vul de gegevens in en klik op Opslaan.

    Je inschrijftool is nu klaar voor gebruik.

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijslab Faculteit Techniek 2019