• Praktijkvoorbeeld: MijnHvA als startpagina

uitleg

Je kunt veel met MijnHvA (voorheen DLWO), maar soms heb je toch ook externe applicaties nodig om het beste onderwijs te kunnen aanbieden. Maar hoe zorg je ervoor dat al die bronnen toch als één geheel voelen voor je studenten? Dat kan door MijnHvA als startpagina te gebruiken.

Je streeft dus niet langer naar een allesomvattende leeromgeving, maar je biedt een verzamelpagina aan vanuit MijnHvA naar diverse externe applicaties. Door een goede navigatie op MijnHvA wordt de samenhang vervolgens ook duidelijk voor je studenten.

toepassing

Stel: je geeft een vak waarbij je studenten veel en vaak met elkaar moeten samenwerken in teams. Daarvoor zou je graag een lokaal voor ze laten inroosteren waar ze al die weken kunnen in- en uitlopen. Maar helaas: die ruimte is er niet. Je hebt daarom met enkele mobiele whiteboards alsnog een ruimte gecreëerd. Op zich hebben je studenten nu een fysiek afgeschermde ruimte. Maar nog steeds is het niet ideaal: het “hokje” is behoorlijk lawaaiig en bovendien is het best krap. Vaak worden goede ideeën onbewust uitgeveegd zodra een teamlid zich naar de uitgang wringt.

Je hoopt nu een goede interactie en een effectieve communicatie te bewerkstelligen met online applicaties, zonder de samenhang in MijnHvA te verliezen. Daarvoor kijk je eerst wat je eigenlijk precies wilt. Gaan je studenten brainstormen, wil je videoconferenties invoegen, zijn er gastsprekers? En welke activiteiten moeten echt in een klaslokaal plaatsvinden en welke kunnen ook best online gebeuren? Zet dit eerst eens op een rijtje.

 

  • Onderwijslab FT

  • Kijk vervolgens welke online activiteiten prima in MijnHvA kunnen en waar externe applicaties juist een meerwaarde hebben. Denk bijvoorbeeld aan de Inleverbox: hier kunnen je studenten hun documenten veilig bewaren (zoals immers wettelijk verplicht is) en jij blijft het overzicht behouden. Daarnaast blijf je Google Drive gebruiken; hier heb je alle documenten namelijk al eens verzameld. Door deze scheiding tussen formele en informele documenten wordt het meteen duidelijk welke documenten meetellen voor de beoordeling.

    Nu is het tijd om je inventarisatie te ordenen: welke applicaties horen bij elkaar en op welke manier wil je dat jouw studenten ermee omgaan? Zet bijvoorbeeld de links naar je applicaties voor e-begeleiding en het discussieforum bij elkaar. Zo zien je studenten dat ze verschillende soorten vragen kunnen stellen: alleen aan jou of ook aan hun medestudenten.

    Tot slot zet je al deze links in het menu van je studiedeel. Heb je een applicatie vanuit MijnHvA, dan blijf je in MijnHvA. Heb je een externe link met een eigen menu? Dan is het handig om de link op een nieuw tabblad (of venster) te laten openen.

Nu heb je een studiedeel waarin je studenten diverse toepassingen vinden om met elkaar samen te werken, zowel synchroon als asynchroon. Natuurlijk kunnen ze altijd nog samenzitten in een lawaaiige omgeving en per ongeluk elkaars ideeën uitwissen. Maar dat kunnen ze wel doen op basis van hun digitale archief.

inspiratie

Hoe ziet dit er dan uit in de praktijk? Laat je inspireren door dit voorbeeld van een studiedeel.

Applicatie in menuToepassing
HomepaginaStandaard openingspagina MijnHvA met een embedded MijnHvA forum
StudiegidsinformatieStandaard pagina van MijnHvA
Lesmateriaal DriveNiet de standaard pagina van MijnHvA maar met een link naar bestanden op Google Drive, voor informele bestandsdeling (nieuw venster)
InleverboxStandaard MijnHvA functionaliteit voor formele bestandsdeling
BrainstormLink naar Stormboard, een externe tool voor brainstorms (in nieuw venster)
SkypeLink naar Skype for business, vanuit een uitlegpagina (met link naar nieuw venster)
E-begeleidingLink naar Pluform, een externe tool voor e-begeleiding (in nieuw venster)
TeamsitesPer team een eigen site in MijnHvA (met MijnHvA apps naar keuze)

Kijk op dit studiedeel hoe dit is uitgewerkt. De externe links verwijzen niet allemaal naar de werkelijke applicaties, maar geven wel een idee van de mogelijkheden.

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijslab Faculteit Techniek 2019