• Virtual reality met 3D-modellen

uitleg

  • Virtual reality geeft mensen de kans een andere werkelijkheid te ervaren. In de architectuur neemt VR dan ook een vlucht: architecten en bouwkundigen kunnen al in een vroeg stadium de beleving van het gebouw ervaren, de ontwerpen met opdrachtgevers delen om betere feedback te krijgen en om architectonische oplossingen toetsen.

    Dit geldt evenzo in het onderwijs, waar een VR-toepassing het huidige lesaanbod kan verrijken. Studenten steken tijdens projecten enorm veel tijd in 3D-ontwerpen, bijvoorbeeld via Revit en SketchUp. In presentaties komen vervolgens slechts de 2D-beelden (gevels, plattegronden) aan bod.

    Via VR kunnen in de toekomst niet alleen de 2D-ontwerpen worden beoordeeld, maar komt ook de 3D-ervaring en het ruimtelijke effect van de architectuur centraal te staan.

  • Building+in+Amsterdam,+The+Netherlands.skp by Jorno in 3D Warehouse

Een toets van het ontwerp door een VR-bril in de loop van projectbegeleiding of aan het eind van een les kan de beleving en feedback op het modelleren versterken. Als docent bepaal je bijvoorbeeld zelf waarheen je loopt in het model van een student – in plaats van dat studenten aangeven wat gepresenteerd wordt. Daardoor geef je meer waarde en beroepsvaliditeit aan de beoordeling van een ontwerp, niet in de laatste plaats omdat je in de beroepspraktijk ook alle details wilt zien om te weten of het ontwerp solide is.

Bovendien is er nog een bijzonder praktisch voordeel: je hebt niet langer te maken met zware bestanden die op MijnHvA worden geüpload ter ondersteuning van de 2D-prints, omdat de bestanden al online worden opgeslagen. De links en QR-codes kun je bijvoorbeeld in een (interactief) projectboek laten verwerken. De gebruiker kan deze QR-codes scannen via de mobiele app en ziet gelijk het 3D-model.

toepassing

Met de app van Kubity transformeer je digitale 3D-ontwerpen naar virtuele omgevingen waarin je kunt rondlopen. Je hebt alleen de app, een smartphone en een cardboard nodig. De app is momenteel flink in ontwikkeling en biedt steeds meer mogelijkheden. Zie je nieuwe mogelijkheden die hierna niet beschreven zijn? Laat het ons dan gelijk even weten via de feedbackfunctie onderaan deze pagina.

  • Kubity

  • Je kunt eenvoudig statische 3D-modellen converteren naar verrijkte, dynamische AR/VR-modellen. Vervolgens kun je bepalen wie je ontwerp mag zien en  voor welke periode (daarna wordt het model automatisch verwijderd). Dit programma moet je eerst installeren op je laptop en je telefoon.

    Je kunt je ontwerp korte tijd zonder bijkomende kosten online zetten, of voor langere tijd met een Kubity card. Daarmee kun je het definitieve ontwerp langer beschikbaar maken. De Faculteit Techniek heeft een speciale kortingscode voor onderwijsdoeleinden. Informeer bij het Onderwijslab naar de voorwaarden.

Vervolgens upload je een ontwerp, bijvoorbeeld door het erheen te slepen. Op dit moment worden .skp (SketchUp), .rvt (Revit) en .3dm (Rhino) bestanden ondersteund. Andere bestandsformaten, zoals .fbx, .obj, .kmz, .dae, .stl, en .3ds, sla je eerst op in een ZIP-bestand dat het programma converteert.

  • Nadat je de benodigde projectgegevens hebt ingevuld, wordt je bestand geconverteerd. Dit kan even duren. Daarna is je bestand klaar voor gebruik. Het programma genereert een PDF met de basisgegevens, waarin de QR-code en de link naar het bestand zijn opgenomen, zoals in dit voorbeeld (Copyright Matthew Nicholls, University of Reading, Department of Classics, 2017). De QR-code kun je eveneens online vinden. Ook vind je er links naar de mobiele apps, voor de nieuwste modellen Android en iPhone.

  • Kubity

  • Building+in+Amsterdam,+The+Netherlands.skp by Jorno in 3D Warehouse/Kubity
  • Deze app installeer je, zodat je de gewenste bestanden kunt scannen. Je kunt nu het ontwerp bekijken in 3D vanuit vogelvluchtperspectief, alsof je in het ontwerp zelf staat of in 3D met behulp van een cardboard. Je kunt zelfs “rondlopen” in het ontwerp, door langer naar eenzelfde punt te kijken. Hierdoor beleef je het ontwerp alsof bijna echt is – een werkelijke virtual reality dus.

  • Wil je met je studenten aan de slag? Deel dan de video en/of de korte handleiding met ze. De PowerPoint is op aanvraag verkrijgbaar bij het Onderwijslab. Hiermee kunnen studenten eenvoudig bekijken hoe ze Kubity installeren en gebruiken. Met de educatieve licentie van de Faculteit Techniek is het gebruik van de tool nog laagdrempeliger. Informeer bij het Onderwijslab naar de voorwaarden.

inspiratie

VR wordt steeds meer gebruikt in de wereld om ons heen, dat besefte men ook bij Built Environment. Op diverse architectenbureaus maakt VR bijvoorbeeld al onderdeel uit van het ontwerpproces en in het samenwerken met gebruikersgroepen. Tijdens het ontwerpen van een verzorgingshuis kunnen de architecten bijvoorbeeld de medewerkers virtueel de routing en beleving van het gebouw laten ervaren. Dit wordt als heel prettig ervaren, omdat veel architecten zich er niet genoeg bewust van zijn dat niet iedereen plattegronden gevels en doorsneden gemakkelijk kan lezen.

“Simulating the real world will not only allow designers to more easily create buildings and spaces — from lighting to flooring to foundations — but it will also let designers test out environments before actually building them. For example, they can realistically understand how quickly someone is able to exit the building in the case of an emergency.” (Rose Leadem, 10 Amazing Uses of Virtual Reality, 8 september 2016).

In 2017 start een aantal docenten bij Built Environment een kleine pilot met qrVR, bij het vak Ontwerptools/autonome vormstudies. Docent Matthijs de Wit coördineert dit project in samenwerking met het Onderwijslab. De vraag wat de meerwaarde van de app was, stond telkens voorop: welke wensen zijn er, welke problemen lost het op en welke mogelijkheden zijn er verder nog? Omdat alle studenten van Built Environment in Revit (BIM) en SketchUp werken, biedt qrVR enorme mogelijkheden om de ervaring van de gebouwde omgeving virtueel te ervaren.

Als deze pilot met een aantal eenvoudige VR-brillen bevalt, verwerken ze deze ontwikkelingen om ze in te zetten in de BIM-leerlijn, de minor Visualisatie maar vooral als extra tool tijdens de projectbegeleiding. Omdat de verwachting is dat VR de komende jaren een enorme vlucht zal nemen binnen de architectuur, is het mooi om als opleiding mee te gaan en zelfs voorop te lopen in die ontwikkeling.

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijslab Faculteit Techniek 2017