Assignments inrichten

Bij het inrichten van een course is er een grote kans dat je gebruik gaat maken van assignments. Dit is de plek waar studenten hun gemaakte werk kunnen inleveren. De inrichting bepaald naast vindbaarheid en duidelijkheid voor de studenten ook de mate hoe makkelijk je daarna kan nakijken.

Wat vind je in dit artikel?
Inhoudsopgave

Manieren van inrichten

Er zijn over het algemeen twee gebruikelijke manieren om assignments in te richten. Ze kennen beide voor- en nadelen. In de verdere uitleg ga ik ervan uit dat je de Brightspace course met meerdere docenten beheerd, dat studenten bij hun eigen docent het werk moeten inleveren en dat de docent het werk van zijn eigen studenten nakijkt.

1

Dubbele assignment

Deze manier is vaak het meest voor de hand liggend. Je maakt voor elke opdracht en groep/klas/docent een eigen assignment aan. Je krijgt dan “opdracht 1 – docentnaam x”, “opdracht 1- docentnaam y” en “opdracht 1 – docentnaam z”. De student weet precies bij welke assignment de opdracht moet worden ingeleverd en de docent heeft in een overzicht zijn studenten. Je kan ook eenvoudig de inleverdatum per docent aanpassen. Aan deze manier zitten ook wel wat nadelen. Wanneer je wil nakijken en de cijfers wil geven via Brightspace moet je gebruikmaken van grade items. Je kan een grade item maar aan één assignment toewijzen. Nu is dit niet een groot probleem als je een vak met drie docenten en maar één opdracht hebt, maar het wordt een hele hoop dubbel werk als het tien docenten zijn en vijf opdrachten.

2

Filter assignment

Deze manier is gebaseerd op groepen/klassen. Met deze manier maak je maar één assignment aan, bijvoorbeeld “Opdracht 1”. Alle studenten leveren het werk in dezelfde assignment folder in. Doordat je groepen hebt gemaakt, bijvoorbeeld op basis van klassen, kan je jouw studenten uit de lijst filteren. Omdat er maar één assignment is, is er maar een grade item nodig. Wat wel wat ingewikkelder is, is het toekennen van een andere inleverdatum per groep.

Over het algemeen is het dus met een vak met veel klassen en verschillende docenten, aan te raden om met de inrichting voor “filter assignment” te kiezen in plaats van “dubbele assignments”. Gebruik “filter assignment” vooral als de groep samenstelling vast staat.

Aanmaken assignment

Om een assignment aan te maken (afbeelding 1), ga je in de hoofdnavigatie naar: Activities > Assignments. Om een nieuwe opdracht te creëren klik je: “New Assignment”. Het maken van een assignment bestaat uit vier gedeeltes; eerst stellen we de vereiste instellingen in en daarna configureren we de restricties.

Hoofdscherm

We beginnen met het geven van een naam voor de opdracht, optioneel zijn het toevoegen van (het aantal punten voor) een grade item, de due date en de instructies. Om een grade item te maken klik je “Ungraded” binnen dit tabblad. Je maakt hiervan een Numeric grade item. Geef vervolgens het maximale aantal punten op dat je voor deze opdracht kan krijgen. De weging van dit cijfer is standaard 10%. Als je de weging wil veranderen kan dat via Grade Book (lees hiervoor het artikel Grade Book met Grade Items inrichten).

Wanneer je eerder hebt gekozen voor “dubbele assignments” zal de weging lastig in te stellen zijn. Je kan dit door een extra grade item aan te maken (bij grades) oplossen. Je kan dan met een formule de weging alsnog uitrekenen. Wanneer je dit hebt ingevuld kan je het grade item opslaan door op “Save” te klikken.

Wanneer je een assignment aanmaakt, staat de “Visibility” (onderaan, naast de save knop) standaard uit. Hierdoor zal de assignment niet zichtbaar zijn totdat je dit vinkje hebt aangepast.

Availability Dates & Conditions

De vereisten van een assignment zijn nu allemaal ingevuld. Het volgende tabblad is Availability Dates & Conditions (afbeelding 2) dit is optioneel. In een eerder hoofdstuk hebben we het over release conditions gehad, ook die staan op deze pagina. Wat belangrijk is op deze pagina, is als je gekozen hebt voor de eerdergenoemde “filter assignment”. Als je per klas of groep een andere “End Date” wilt kan je dat opgeven bij “Special Access”. Klik hiervoor op “Manage Special Access” en klik vervolgens op “Add Users to Special Access”.

Geef bij “Special Access” (afbeelding 3) de gewenste “Start”, “Due” en “End Date” op. Kies daarna voor welke groep studenten dit geldt, door te filteren op groups of sections. Klik hiervoor op de dropdown View By”. Selecteer daarna de groep of sectie en kies de studenten. Belangrijk is hier om te weten dat als er later nog studenten aan de groep worden toegevoegd, de studenten niet automatisch worden toegevoegd aan special access.

Submission & Completion

Het volgende gedeelte is Submission & Completion (afbeelding 4); hier kunnen we aangeven of het een groepsopdracht is of niet. Bij een groepsopdracht levert maar één student van het groepje het in en bij het beoordelen krijgt iedereen hetzelfde cijfer. Voordat je kan kiezen voor een groepsopdracht is het van belang dat je groepen hebt aangemaakt. Vervolgens kan je kiezen wat er moet worden ingeleverd, meestal is dit een File submission. Bij de sectie Files Allowed Per Submission, kan je instellen hoeveel bestanden er tegelijk kunnen worden ingeleverd. Bij Submissions kan je selecteren hoe vaak een student iets mag inleveren. Aangeraden wordt om dit op All submissions are kept te zetten. Hierdoor voorkom je dat de student eerst contact met je moet opnemen als er een fout is gemaakt. De categorie is meer voor de eigen administratie.

Studenten zien de opdracht pas als ze aan een groep deelnemen. Er is dus geen conditionele logica nodig.

Evaluation and Feedback

Het laatste verplichte gedeelte gaat over beoordelen: Evaluation and Feedback (afbeelding 5). Bedenk dus of je wilt nakijken en beoordelen in Brightspace, zo ja dan moet je hier een grade item aanmaken en optioneel is hier een Rubric koppelen (deze moet op een eerder moment zijn aangemaakt, maar kan ook later nog worden geselecteerd).

Filter assignments

Om het ingeleverde werk te filteren op de jouw groep studenten, ga je als volgt te werk. Ga naar de desbetreffende assigment en de submissions. Je ziet nu al het ingeleverde werk van de studenten of groepjes. Om te filteren op jouw klas of groep (afbeelding 6); klik op de dropdown “View By”. Selecteer nu de groups of sections en klik op apply. Een nieuwe dropdown verschijnt: hier kan je de juiste group of section selecteren. Door nogmaals op apply te klikken, filter je de submissions.

Door de site te blijven gebruiken, stemt u in met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om u de best mogelijke browse-ervaring te geven. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u hieronder op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten