Online – de belangrijkste lessen uit 2019-2021

Tijdens de Corona-maatregelen is veel van het onderwijs online uitgevoerd. In een situatie zonder Corona-maatregelen willen we goed Blended onderwijs aanbieden. Dat betekent een waardevolle, kwalitatieve mix van online en fysiek-onderwijs, gericht op een zo goed mogelijk leerresultaat. Daarbij nemen we natuurlijk onze bevindingen mee die we op hebben gedaan bij het online-onderwijs tijdens Corona.

Wat vind je in dit artikel?
Inhoudsopgave

Uit divers onderzoek* komen de belangrijkste lessen in beeld:

  1. Blended onderwijs vraagt om een herontwerp: welke leeractiviteit bied je hoe en wanneer aan?
  2. Bepaal wat meerwaarde heeft online en op locatie. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om online momenten terug te kijken is van meerwaarde. Op locatie samenkomen sterkt de relatie, dus zorg daar voor de ontmoeting de ideale bal.
  3. Denk van klein naar groot. Kleine veranderingen of aanpassingen kunnen samen een groot verschil maken.
  4. Geef aandacht aan het motiveren van studenten. Het gaat over contact houden en werkelijke interesse in de student: studenten willen zich gezien voelen. Hoe zorg je voor online binding? Lees hiervoor het artikel Motivatie.
  5. Docenten zijn de spil van goed Blended onderwijs. Dit vraagt om docentontwikkeling en professionalisering. Het onderwijs tijdens Corona heeft docenten veel online-kennis en ervaring gebracht. De volgende stap is naar Blended onderwijs.
  6. Alleen online onderwijs werkt niet! Ook is de ideale balans tussen fysiek en online (gem 55-65% vs 35-45%) voor iedereen anders. Opleidingen moeten een mix aanbieden met verschillende opties (high flex model) om recht te doen aan alle groepen:
    1. digitaal en niet digitaal
    2. synchroon en a-synchroon
    3. meer hybride
  7. Geef een prioriteit aan het online verzorgen van hoorcolleges, instructies, oefeningen, kennisclips. Dit geeft studenten de mogelijkheid om vaker te oefenen en kennisclips terug te kijken.

Voor- en nadelen

Klik op “+” om de blokken te lezen.

Voordelen voor studenten van (deels) online-onderwijs

  1. Online-onderwijs biedt meer mogelijkheden om maatwerk te bieden, om te differentiëren. Denk bijvoorbeeld aan extra uitleg en/of gerichte aanvullende opdrachten. Of aan versnellen en vertragen.
  2. Voor sommige studenten, bijvoorbeeld minder mondige studenten, kan online onderwijs de drempel verlagen om contact te hebben met docenten. Online en hybride onderwijs kan voor studenten met een beperking, topsporters én internationale studenten kansen bieden.
  3. Online-onderwijs werkt voor sommige onderwijsvormen goed. Bijvoorbeeld omdat studenten zelf het instructiemoment kunnen kiezen, flexibeler en in eigen tempo kunnen werken.
  4. Studenten ontwikkelen online-vaardigheden en online-samenwerkingsvaardigheden die van belang zijn in de digitale samenleving, ook na Corona en ervaren dat zij meer regie kunnen nemen dan gedacht.
  5. Online-onderwijs vermindert de reistijd en biedt meer autonomie: zelf kunnen bepalen wanneer te studeren, te werken, te slapen of te sporten.

Nadelen voor studenten van volledig online-onderwijs

  1. De autonomie, die veel studenten waarderen, wordt door een ander deel van de studenten juist wordt gezien als een nadeel. Ze missen de ‘stok achter de deur’.
  2. Alleen online sociale interactie met medestudenten is te weinig. Studenten missen het fysieke contact en de sfeer op de campus/in de opleiding.

Voordelen voor docenten van (deels) online-onderwijs

  1. Online-onderwijs maakt dat bijvoorbeeld colleges makkelijk hergebruikt kunnen worden.
  2. Online-onderwijs geeft extra mogelijkheden voor sociale interactie (bijv. individuele begeleiding, vragenuurtjes, werken met kleine groepen).
  3. Het geeft ruimte voor innovatieve werkvormen (VR, learning analytics, serious games, inzet gastsprekers, interactief onderwijs).
  4. Online-onderwijs maakt het samenwerken tussen docenten soms gemakkelijker. Docenten kunnen online-colleges en materialen van collega’s volgen, hen helpen en adviseren, samen leren.
  5. Bepaalde taken als lesvoorbereiding, nakijken van toetsen en tentamens, feedback kunnen (deels) door ICT worden overgenomen. Dit vergroot de tijd voor begeleiding van studenten en andere waarde- toevoegende activiteiten.
  6. Online-onderwijs vermindert de reistijd, vergaderingen zijn korter, biedt meer autonomie en flexibiliteit.
  7. Men heeft ontdekt welke voordelen er zijn.

Nadelen voor docenten van volledig online-onderwijs

  1. Online-onderwijs blijkt maatwerk. Niet iedere werk- en onderwijsvorm leent zich voor 100% online. Een lab of practicum is niet zo snel te vervangen door een online alternatief.
  2. Werkdruk bij onvoldoende ontwikkeltijd: Kwalitatief onderwijs op afstand voorbereiden en verzorgen kost tijd.

*Bronnen

Door de site te blijven gebruiken, stemt u in met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om u de best mogelijke browse-ervaring te geven. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u hieronder op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten